2.1.2012

Elokuu

25.8 – 31.8

Torstaina lähin sit vähän ennen puoltapäivää kohti Oulun lentokenttää, saattajinani sisko, äiti ja mummu. Olin siis 12 aikaan lentokentällä, lento lähti kahelta vasta niin sain siinä sitten ootella vähän aikaa. Helsingissä oltiin sit joskus kolmen jälkeen ja kuuelta ois ollu tarkotus lennon lähtä kohti Pekinkii, mut toisin kävikin. Eka olin ihan järkyttyny ajatuksesta et joudun olee siellä kentällä 3 tuntii yksinäni, mut sainkin olla siellä 5 tuntia.
Yksin. Että kiva. 



Mut joo, kerroin jo aijemmin tunnelmistani siellä kentällä että ei enempää siitä. Joskus 8 aikaa päästin sit viimein koneeseen ja lento lähti melkein heti. Mulla oli ikkunapaikka, eikä siinä mun vieressäkään istunu ketää niin sain vallata myös käytäväpaikankin. B---) Sit siellä koneessa oli laatumusiikkia kuunneltavana! Oltin tosi hämmentyny ku selailin niitä musiikkitiedostoja sieltä ja sit siellä vaan joku GACKT ja joo. 


 
En saanu – hyvästä paikasta huolimatta – hyvin unta siellä koneessa. Yleensä pystyn nukkuu ku tukki siellä, mutta… Niin.
Aamulla joskus 9-10 aikaan saavuttiin vihdoin Pekinkii – ulkona sato vettä, mut ei vitsit olin silti ihan innoissani. Ja se lentokenttä siellä oli oikeestikin ihan sairaan iso! Ulkoa päin se ei näyttäny ees nii isolta, mut kyllä se oli, valtava. Meitä oltiin sit vastassa siellä kentällä ja mentiin sit sen kiinan järjestön toimistolle ja blaablaablah.. Haha, en jaksa kirjottaa siitä sen enempää, vaikka olinkin tosi innoissani ja sekaisin ja mulla ois varmaan paljon kirjotettavaa siitä, mut ei tätä fiilistä ymmärrä muuten ku kokemalla.
Meillä oli tarkotus olla viikon orientaatioleiri mut loppujen lopuks se oliki 3 päivää… Oltiin kuitenki 5 päivää Pekingis, asuttii tilapäisissä hostperheissä ja oli kivaa. No ei vaan mahtavaa! Oikeesti mä rakastan mun Pekingin perhettä! Siinä perheessä mulla on 9 vuotias pikkuveli, äiti ja isä (ja isän akvaario kalat :D).

Perjantaina menin aika aikasin nukkumaan, ku oli aikaerorasitus ja en ollu nukkunu kahtee päivää kunnolla niin uni kelepas. 

 
Lauantaina sit oltii vaa ja tutustuttii meiä hostperheisii, ja mun perhe oli järjestäny jopa jotain ohjelmaakin sille päivälle: Ekaksi mentiin jonnekin maaseudun tapaselle alueelle syömään ihan ulos, vähän niinku piknikille. Siellä oli varmaan mun hostperheen lisäksi 2, 3, ellei neljäkin muuta perhettä – en tiiä, mut siellä oli mukavasti kuitenkin porukkaa. Ne ei puhunu tietenkää kovin hyvää enkkua, mutta eipä se mitää, ne oli tosi rentoja ja mukavia tyyppejä. :D Ja ne lapset siellä oli ylisöpöjä. Maistoin uusia juttuja ja ruoka oli kaikin puolin hyvää. Oltii siellä muutama tunti ja sitten lähettiin mun hostäitin vanhempien luokse. Siellä sitten mun hostmummu opetti mulle kiinaa ja tuputti ruokaa (söin vesimelonia). Opin mm. Kieltäytymään eri tavoilla. :---D Sitten mentiin taas syömään, host perheen ja host isovanhempien kaa, dumplingpullia. XD En muista niitten nimeä, mutta ne oli aika lailla niinku pulla jonka sisällä on suolasta täytettä. Hyvää oli! Sitten jätettiin mun host isovanhemmat kotiinsa ja jatkettiin matkaa kotia päin. Ei kuitenkaan vielä päästy kotiin kun hostäiti kysy multa et haluunko mennä sen ja mun hostveljen kaa juomaan niitten kavereiden kanssa. Olin tosi väsyny mut en halunnu kuitenkaa jättäytyä siitä niin sit mentiin jonnekin… paikkaan, missä oli ruokaa ja siinä pihalla pöytiä ja niin. Tapasin siis taas uusia ihmisiä! Ja oli mukavaa. Tuon päivän aikana tajusin kiinalaisten ruoka- ja juomakulttuurin. Kun sanotaan et mennään juomaan, se tarkottaa et syödään kans ihan hirveesti. Oikeesti, tuona päivänä olin ihan täynnä, koska… Mun piti syödä ihan koko ajan. XD 




 
Sunnuntaina oli eka orientaatiopäivä. Mun hostisä ja –veli saatto mut perille asti, koska mun piti kulkee bussilla sinne enkä ollu koskaan aijemmin kulkenu Pekingis bussil nii ne ei uskaltanu päästää mua yksin busseilee sinne. :D Mut kuitenkin, käytiin kattomassa Bird Nestiä (jonne en tosin menny sisään) ja Water Cubea (joka ei tosin ollu auki). Tuona päivänä tutustuin paremmin kahteen Thaimaalaiseen vaihtarityttöön, jotka oli kans samalta vaihtarijärjestöltä, ja mentiin samaan kouluunkin. :--D (Nyt ne on tyyliin mun parhaimpii kavereita täällä.) Siellä Bird Nestillä aka Olympiastadionilla kolme tyyppii halus ottaa kuvan mun kaa.. XDD Se oli.. Hämmentävää. Kuljin muuten tuona päivänä ekaa kertaa metrolla Pekingis! Täällä on aika selvät ja siistit metrot btw. :3 Illemmalla, kun päästiin pois sieltä, sain ottaa ite ekaa kertaa bussin kotiin… Eksyin. :---D Lol. Okei, jäin ehkä 1 pysäkin liian aikasin pois, mut sillä alueella kaikki rakennukset on ihan samannäkösii niin en tienny missä olin. Sit mun hostäiti tuli hakeen mut yhen tarhan eestä. 


 
Maanantaina oli tarkotus mennä kattoo Pekingin yliopistoo, mut päätettiinkin mennä shoppailee. XD Mentiin ekana johonkin hienoon, kalliiseen snobi ostoskeskukseen, mutta siirryttiin siitä sitten johonkin vähän rähjäsempään, jossa oli enemmän kaikkee krääsää ja niistä sai tinkiäkin niin että halvalla lähti. Sieltä ostin sit 2 t-paitaa 50 yuania ja tosi nätit korkkarit (kokoa 34!!) 260 yuania. Heeheee.
Käytiin sit syömässä KFC:ssä ja sain tilata sit sieltä ite oman ruokani. Olin tosi hämmentynyt ku siellä ei ollu oikee mitää jonoja et porukka vaan valu jostain sinne tiskille. Sit yks tosi söpö ja nätti kiinalainen tyttö tuli auttaa mua ja sain sit loppujen lopuks ruokaaki ja pillin sen tytön avustuksella. XD
Pääsin jopa kotiinkin asti eksymättä! Jess. Kävin jopa kaupassa ite. Mentiin sit illemmalla syömään Huoguota (火锅 – Hot Pot) lauantaina tapaamieni host perheen kavereiden kanssa. Oli kyllä mukavaa. C:












Oho, en ollukkaa kirjottanu enempää. Tiistaina mentiin sit kattoo se Pekingin yliopisto ja olihan se iso ja näyttävän näköinen. Tosin sen jälkeen olin ihan sairaan väsynyt... Koko päivä kävelemistä... Sen jälkeen menin sit kotiin ja mun hostperhe halus viedä mut seinäkiipeileen viimesen päivän kunniaksi! :) Koska ne ite harrastaa seinä/vuorikiipeilyä. Tai ainakin se mun hostäiti...


Seinäkiipeilyn jälkeen mentiin sit syömää sitä kuuluisaa Pekingin ankkaa. OuO Oli kyllä hyvää, oikeesti parhaimpia ruokia mitä oon maistanu. Ihan maineensa veroista~





mun pekingin hostperhe ja tossa vasemmalla tuo poika on niitten kaveri


Sit keskiviikkona lähettiin aikasin aamulla kohti Yanqingia, minä ja ne kaks thaikkua. Siitä ajettiin vaa kiinan muurin ohi ja vuorten läpi ja sitten päädyttiin sinne meidän koululle. Mun hostäiti oli vielä kiireinen koululla niin jouduin oottaan siellä koulussa vähän aikaa, mutta sitten vihdoinkin lähdettiin kotiin, laitoin mun tavarat mun huoneeseen ja sit mentiin syömään. Kuvassa Kung Pao Kanaa, yleisintä ruokaa mitä täälläpäin löytyy. Ja kaikki tykkää!
Mun ensimmäinen reaktio mun hostperheestä oli, et ne on kaikki tosi kauniita ja laihoja! Siis olin varautunu sellasii rumiin nököhampaisiin mutta ne olikin nättejä....

Käytiin vielä shoppailemassa mulle arkipäivän tavaroita ja kouluun vaatteet koska meidän koulupuvut ei ollu vielä tullu. Että näin meni mun ensimmäiset päivät Kiinassa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti