4.1.2012

Syyskuu

1.9 - 4.9

Nyt oon ollu jo kolme päivää Yanqingissä – neljäs päivä menossa. Koulu on tosi nätti ja tykkään koulupuvuistakin, mutta koulu sisällöltään on… No, päätelkää itse. Maanantaisin meidän pitää olla koululla viimeistään klo 7.00. Normaalisti sitten klo 7.20. Ja koulua meillä on lähes kuuteen asti… Meidän kesäajan lukujärjestys on tällänen:

7:30-7:50 – aamu lukemista
8:00-8:45 – 1. Tunti
8:55-9:40 – 2. Tunti
9:40-10:20 – aamu jumppa
10:20-11:05 – 3. Tunti
11:15-12:00 – 4. Tunti
12:00-14:30 – ruokatunti
14:40-15:25 – 5. Tunti
15:35-16:20 – 6. Tunti
16:20-16:50 – päivä jumppa
16:50-17:35 – 7. Tunti
17:45 – Kotiin!

Sitten joka päivä aina koulun alkaessa ja loppuessa meidän pitää siivota meidän luokkahuone; luututa lattiat, pestä liitutaulut, pulpetit, ikkunalaudat, luokkahuoneen ulkopuolella oleva osa käytävästä…

Okei, sitten vähän plussaakin: Kouluruoka on hyvää! Ja meillä on joitakin mielenkiintoisia tunteja, esim. Pianotunti! Mulla on tosi hullu, äänekäs, mutta mukava luokka. Oon ollu niitten luokalla kaks päivää ja mulla on jo paljon kavereita ja kahen puhelinnumerot. Ne ei kyllä puhu hyvää enkkuu, mut kyllä me jotenkin ymmärretään toisiamme. Sit sillä luokalla on vaa kaks poikaa, koska se ala mitä ne opiskelee on lastentarha opettaja/hoitaja/täti – mikä lie, mut kuitenkin. Se yks poika on semmonen vissiin joku fiksuin niitten luokalla, ku kaikki kysyy siltä aina apua, sit se on myös tosi sosiaalinen ja osaa ehkä parhaiten enkkua. Mut se ei oo kyllä nätti. XD Sit siellä on yks semmonen vähän nätimpi poika, jota kaikki tytöt lyö ja potkii ja se vaa oon silleen lol. Ja ne tytöt tekee sitä koska se poika on kuulemma BAD BOY. Sit siellä luokalla on yks poikatyttö, jonka kanssa oon jutellu kaikkein eniten. Tai no, hengaillu.

Yks päivä ku tulin kouluu, niin alko soimaa musiikki ja kaikki oppilaat vaa pysähty ja ite vaan kävelin sillee ”what thee—” sit iteki pysähyin seisomaan ja huomasin et siellä nostettiin lippua salkoon. Että jaaha. Täällä pitää kivettyä paikoilleen sillon. 











Hmm, mitäs muuta… Aijoo, mun hostperhe! Tosiaan, mun host perheessä kaikki on tosi nättejä, eikä mun host isällä ookkaa nököhampaita ja mun host äiti on ehkä nätein kiinalainen ikäisensä nainen jonka oon nähny. Ja mun sisko on niin söpö! Ja se puhuu tosi hyvin enkkua! Mulla on oma huone, aika pieni tosin, oma kylppäri, oma pyykkikone… En vaan osaa käyttää sitä. :--D Pitää vissii kysyy apuu mun host äitiltä.. (kysyin apua ja mun hostiskä oli ainut joka osas käyttää sitä :-----D)
Tää mun perhe on muuten tosi mukava, kaikki on vähän hulluja… Host isä ajaa autoa ku hullu. Se on melkei pelottavaa olla siinä kyydissä. XD Sitten mun host äiti nauraa tyyliin kaikelle ja on muutenkin tosi hilpee, ihan niinku se ois kännissä tai jotai. :----D Siis ihan hyvällä tavalla. Ja mun sisko on vaan liian fiksu pikkutytöksi. No ei, se on ehkä normaalein mun perheessä. 




Sit vähän tästä kaupungista. Täällä on oikeesti tosi kaunista! Kauniita puistoja, vuorimaisemat, ei niin paljon autoja ku Pekingis, ei kauheesti isoja rakennuksia… Tosi kaunista. Eikä täällä oo yhtä kuuma ku Pekingissä, vaikka täällä onkin nyt vielä liian kuuma mulle. :D
Kaupungissa on tosi pelottava kävellä… Pekingissä oli silleen helpompaa ku ihmiset vaa käänty kattomaa vähäksi aikaa ja sitten jatko omia juttujaan, mutta täällä ihmiset jää tuijottamaan ja monet jopa tervehtiikin tai tulee puhuu. Ja eilen ku ootin Mikkoo KFC:ssä et se saa ruokansa niin siinä mun takana olevat ihmiset vaa tuijotti mua tyylii silmiään räpäyttämättä ja hymyili oikeen leveästi. Ei mua yleensä häiritse mutta tuo on jo vähän liikaa! Ja sit näyttäs siltä et minä Mikko ja Henning ollaan ainoot valkoset ihmiset täällä kaupungissa….
 















Mulla on muuten ollu täällä pieni ongelma – mun rahat on tosi lopussa! Enkä pystyny nostaa mistään rahaa mun kortilla. Ja mun 600 yuania meni koululle, 200 yuania mun omiin juttuihin mitä tarvitsin, kuten shampooseen, pyyhkeeseen yms. Tällä hetkellä mulla on 27 yuania, eli noin 3 euroa. Mut ei silleen, ihan hyvin mää oon pärjänny. Mulla oli vielä toissapäivänä 95 yuania, ja oon ostanu ruokaa, vettä, One Pecen, kokista, valokuvia… Se One Piece makso vaan 6,5 yuania!! Eli alle 1€! :--D Ja 0,5l kokispullo 6 yuania, et vähän halvempaa ku Suomessa. Ja valokuvat 18 yuania (12kpl 1 tuuman kuvaa ja 4kpl 2 tuuman kuvaa).
Tänään mentiin sitte avaaman mulle pankkitili tänne kiinaan. Pitää vaa oottaa et vanhemmat saa laitettuu siihen rahaa. :3 Sain hienon kortinkin! Se on valkonen ja siinä on maalattu pupun kuva ja jotain kukkia taustalla. Nii ja mun puhelinkortissakin on pupun kuva! Ja mun huoneen ovessa. XDD Pupuja joka puolella! (Koska nyt on pupun vuosi~)

Illemmalla mentiin sit mun host siskon Lindan kaa ekaks sen enkuntunnille, siellä sain esitellä itteni sille luokalle ja istuin varmaan siinä jonku tunnin ja kuuntelin melkeen mitä se opettaja opetti. Sitten joku toinen enkunope halus puhuu mun kaa joten menin sen koulun toimistoon ja sit juteltii siinä. Sit se opetti mulle vähän kiinaaki, eli nyt osaan pyytää jotakin mun kiinalaista kaverii shoppailee mun kaa: Ni yuan yi he wo guang jie ma?
Kuuelta, sit ku Lindan enkuntunti oli loppunu, mentiin… Syömään. Yllätys yllätys. Nää kiinalaiset syö 24/7. Kuitenkin, syötiin jotain nuudeleita, jotka on näköjään tosi suosittuja Kiinassa. Ja se oli tosi halpaa! Ja sitä oli paljon. Sit ostettii jäätelöö, alle euron KOLME palloa.


Piiitkiä nuudeleita. Halvalla lähtee. Eri makuja. Ja siis noi nuudelit on oikeestikki tosi pitkiä! Kiinalaiset syö yleensä syntymäpäivänään pitkiä nuudeleita koska se lupaa pitkää ikää. Haha. :D
Mun kiinalainen nimi: 张华芬 Zhang Hua Fen, joka suomennettuna tarkoittaa kiinalaista suomalaista. :D Ja tää nimi tarkottaa Kiinan ja Suomen välistä ystävyyttä tai jotain. Nii ja, Zhang on mun host isän sukunimi.

 

Ke 7.9


Täällä on nyt sähkökatkos ku sataa liikaa vettä (mitä ihmettä siis siellä sataa oikeesti tosi vähän), niin lisää tekstiä!! Aattelin et oisin voinu pestä pyykkiä tänää koska tyylii kaikki mun vaatteet on likasii, mut en haluu pestä pyykkiä käsin taskulampun valossa….

Tänään oli aika jännä päivä koulussa. Ekaksi ku tulin kouluun, niin meiän luokassa oli vaihtunu järjestys edellisen päivän aikana. Olin tosiaan eilen, tiistaina Pekingissä jonkinlaisessa terveystarkastuksessa, siellä meni joku pari kolme tuntii, sen jälkeen istuin 6 tuntii autossa ku ne opettajat joitten kaa olin siellä kävi jossain. Ei sillee, nukuin ehkä 3 tuntia ja loput ajasta pelasin pokémonia. Olin kotona vasta joskus 6 jälkeen illalla.
Anyway, tämä päivä. Meillä oli aamun kiinankielen tunnit, ne oli edenny jo yhessä runossa mitä me harjoteellaan lukee niin yhen kappaleen verran, mutta sain jonkun verran kiinni.. Kai. Eeheehee.. Sitten meillä oli meiän kiinalaiset tunnit (niinku kiinalaisten luokassa), minä ja Henning (norjasta) ollaan samalla luokalla. Henning kerto et nekin oli vaihtanu järjestystä siellä, ja et istuin Que Manin vieressä. Jess. :D Se on ihan huippu tyyppi, semmonen poikatyttö, ei osaa enkkua paljo ollenkaa, ei kuuntele varmaan ikinä tunneilla, piirtää kauniita, anteeksi, rumia hevosia. XDDDD Haha. Ja Henning istu mun takana ja Que Manin takana istu sit yks poika joka osaa ehkä parhaiten enkkuu siitä luokasta (jonka vieressä istuin ennen) että tosi hyvä se uus paikka jossa istun nyt! Sitten siinä Que Manin eessä istuu Ma Yue (Horse Moon), joka on kans tosi kiva ja nätti. :--) Piti vaa mainita koska muistan sen nimen. XD
Meillä oli ensimmäiset kaks tuntii jonkunlaista virkkaamista, se oli tosi kivaa, ymmärsin jopa jotain vaikka en tajuakaan melkein mitää kiinaksi. Kolmas tunti oli enkkuu ja saatiin Henningin kaa loistaa meiän enkunkielen taidoilla. XD Ja viimenen tunti oli äikkää eli tajuttu mitään, joten piirtelin ja nukuin ja piirtelin lisää ja yritin kommunikoida Que Manin kaa. Jep.
Sitten meillä oli Running Time, eli mentiin kentälle tekeen jotain liikkeittä täydellisissä riveissä, mutta ei keretty tekemään mitää ku alko vähän satamaan ja kaikki lähti vaa juoksee suojaan sateelta. :----D Oltiin Cherryn (toisen niistä thaikuista) kaa sillee, öö siis miks nää juoksee, ihan niinku tää vesi polttais niitä tai jotain? :--D Sit mentiin meiän omaan luokkaan, ja sinne tuli myös ne toiset vaihtarit Kazakstanista. Sitten pojat meni opettajan kaa kantaa jotain omenia, pari tyttöö meni vissii hakee jotai kuumaa vettä ja kahvia tai jotain? Ja sit loput tytöt sai jäädä luokkaan piirtelee taululle. :D
Sillä tunnilla sitten syötiin kuukakkua ja juotiin kahvia! Huippu tunti. :--D Otettiin paljon kuvia jaja naurettiin Meuyn (toisen thaikun) kanssa tosi paljon. XD Ekaksi meidän kuville ja sitten sille ku yritin juoda kahvia, ja mulla on sellanen muki josta kuuluu häämusiikkia kun siitä juo (sain sen lahjaksi!!) XDD Kun kaikki mussuttaa hiljaa kuukakkujaan ja minä yritän juoda mun kahvia ja sitten alkaa vaa soimaa kauniisti sellanen oikee ärsyttävä häämusiikki nii minä ja Meuy vaa kuoltii. XDDD En oo varmaa kertaakaa nauranu täällä ollessani nii paljon.

Oho aloin taas kirjottaa jotain romaania…

Sit ku oltii syöty ja juotu niin siivottii meiä luokkahuone ja siinä kesti aika kaua ku kaikki vaa jutteli (varmaan johtu siitä et kellään ei ollu kauhee kiire ulos sateeseen). Lähettiin sit sieltä koululta ja ei vitsit siellä ulkona oli miljoona suurta järveä – eikun siis lätäkköä, ja mun kengät on sellaset tosi ohuet kangaskengät niin… Juu, voitte vaa arvata sainko kävellä sukat ynnä kengät ja varpaat märkinä kotiin. Jouduin vielä kiertämään sillan kautta, koska en uskaltanu lähtä kokeilee hyppii kivien päältä sateessa ja kengätki vielä märkinä – vois olla aika liukasta, ja luultavasti oisin vaa liukastunu, kaatunu ja kuollu. Niin vältin turhat riskit ja kiersin vähän kauempaa.
Sit pääsin kotiin joskus puol 7 aikaa illalla ja syötiin melkeen saman tien illallista, ja just ku oltiin lopettamaisillaan niin sähköt meni poikki.

Pimeyden kunniaksi leikittiin pimeäpiilosta host siskon ja –äitin kaa. :---D Oli hauskaa!

Että tällainen päivä tänään.
 
11.09.11


Kiina juhli tänään keskisyksyn juhlaa, jonka takia jokapaikassa syödään kuukakkuja, tavataan sukulaisia ja jotain. Ja tällä kertaa suomalainen isäni tuli käymään Yanqingissä~ Suomessa en oikein kerennyt hyvästellä isääni koska se lähti Malesiaan ennen mun kiinaan lähtöä... Me käytiin katsastamassa Kiinanmuuri, syötiin illallista yhdessä mun kiinalaisen perheen kanssa ja käytiin keskusaukiolla katsomassa tanssia ja lähetettiin toiveita lyhtyjen mukana taivaalle. :) (Ne tanssii ja sytyttää lyhtyjä täällä kiinassa oikeestaa joka ilta.) 

Oltiin muuten molemmat sairaina niin oltiin tyyliin vaa tunti siellä kiinanmuurilla. XDDD 


kuukakku






Keskiviikko 14.9.11


Olin eilen sairaana, joten pysyttelin sen päivän kotona paranemassa. Tänään sitten menin kouluun, eikä meillä ollukaan mikään tavallinen koulupäivä… Meillä alko nimittäin viikon mittainen sotilaskoulutus! XD Eli tästä päivästä eteenpäin, 7 päivää. 6 jäljellä. Ja kyllä, viikonloputkin mukaan, joka päivä 7.30 koululle. D: Saatiin tottakai maastopuvutkin, jotka tosin on niin isot (ainakin mulla Cherryllä ja Meuylla) että näytetää joltain hoppareilta niissä. XDDdd Yritän nyt ommella KÄSIN noita vaatteita vähän ees pienemmiksi…
Mutta kuitenkin, aika jännää! Ja se on aika hauskaakin vaikka onkin turhaa ja raskasta. :---D Tänäänkin varmaan puolet ajasta vaa seistiin asennossa. Nauttisin tästä varmaan enemmän ellen olis vielä sairaana… D:




Maanantai 19.9.11


Toiseksi viimeinen päivä armeijaa!! Ei helevetti ku oon väsyny! Tänään koulussa lounastauolla oli pakko nukkua siellä koulun urheilukentällä kun olin oikeesti liian väsyny ees hymyilee tai puhumaan yms. Ja mun kaveritki oli sillee et ”mikä sulla on?? Et oo ihan oma ittes D:”. Mutta joo, piristyin kyllä huomattavasti vaikka nukuinkin ehkä 5 min. :---D
Tänäänkin oli aika tylsä päivä, ei tullu tehtyä paljon mitää, mutta oli mulla mukavaakin ku näin Que Mania pitkästä aikaa ja vaikka ei pystytäkään puhumaan keskenään kovin paljoa koska siis sen englanti on tasoa suomen 3.-4. Luokka, jos sitäkään. XD Ei se ees aina muista mikä on kissa englanniksi. Mutta se on ihana kuitenkin! :3 Sitten tänään ja eilen oon hengaillu paljon Wang Yi Xuanin kaa. Sen kaa on helpompi puhua ku se osaa kohtalaisen hyvin enkkua. Ja se on varmaan lyhyempi ku minä ja pieni ja heikko niin sitä on kiva kiusata. :_____D
Mutta, huomenna viimenen päivä! Keskiviikkona pääsen vihdoinkin hengaan mun luokkalaisten kanssa kunnolla!







Armeijan viimesenä päivänä annettiin 7 parhaalle oppilaalle stipendi. Ja mä olin yks niistä. : ) 

21.09.11

Tässä on yks ehkä mun hulluimmista kavereista. Tää puhuu aina tosi kimeellä äänellä ja huutaa ja vikisee ja pyörii ympäriinsä. Mut se on tosi kiva ja kaunis ja hauska. :--D (Sen nimi on Chen Si, varmaan XD)

Ja tässä on sitten mun rakkain kaverini Que Man~
 Vietin mun lounastauon kiinalaisen luokan kaa ja leikin vähän tussilla ja piirsin muutamalle kaverille kauniit viikset. Haha, ne oli ihan innoissaan niistä. XD 
23.09.11
Mentiin mun siskon ja sen kaverin kaa syömään Origakseen. :---D Ihan paras paikka! Se on buffet paikka, vähän niinku RAX suomessa, mut tosiaan se buffetin hinta on n. 5 euroa ja siellä on ihan älyttömästi eri ruokalajeja. Pizzaa, riisiä, nuudeleita, friteerattua ruokaa, hedelmiä, vihanneksia, sushia, kakkuja, jäätelöä, olutta, limukkaa, mehua… Ja tosiaan, saa syyä niin paljon ku haluaa! 
Sit siellä se oluthana on niinku ihan niinku joku limukkahana et kaikki voi vaa ottaa siitä, mut siinä on semmonen kyltti seinällä jossa lukee että ethän juo olutta jos olet liian nuori. XDDDd
Mun siskon kaveri~
24.09.11
Mentiin yksiin häihin Yanqingin landepuolelle. Tultiin sinne liian myöhään niin missattiin se seremonia… Haha. Haluttiin kuitenkin jäähä sinne syömään, mutta siellä oli vielä täyttä niin mentiin sit vähäksi aikaa kattelee nähtävyyksiä, ja käytiin myös näitten sukulaisten landetalossa. Tosi söpö pieni hökkero ja pieni piha joka on täynnä viljelmiä ja sit joku häkki missä on kanoja. :D
Siellä oli tosi nättiä, eipä oikee oo muuta sanomista. XD
 
joku jorpakko ja jos sille puhuu se alkaa kuplia. o.o
kukkia ja täti. siis mun host täti.
ruokaa suoraan kukasta !!
25.09.11
Mentiin syömään kakkuja Cherryn ja Meuyn kaa! Täällä on yks hyvä kakkukauppa mistä saa kaikenlaisia leivoksia ja kakkuja~ Tää päivä oli mulle eka kerta siellä, mut sen jälkee on tullukki käytyä siellä vähä liianki useesti. :-----D
 
29.09.11
Meillä oli kolme päivää kestävät Olympialaiset koulussa. Ite en voinu osallistua ku mulla oli jalka niin paskana… :I Oli välillä vähän tylsää ku meidän opettaja halus meidän istuvan paikallamme tuoleilla meidän luokkalaisten kanssa, mut karattiin sit välillä siitä hengaamaan meidän kavereitten kaa. Ja ku tultiin takasi niin saatii heti huudot päällemme ja opettaja oli vihanen, mut olipaha sen arvosta. C: 
Me ei päästy meidän luokkaan hakee lunchboxeja koska cherry meni ulos syömään ja sillä oli meidän luokan avaimet, opettaja anto meille väärät avaimet, joten jouduttiin syömään meidän ruoka muovipusseista. XDDDDd
<3

2 kommenttia:

  1. Jännittävä elämä! :3 Mahtava saada vihdoinki kunnon selityksiä ja kuviakuviaKUVIA! Tuoreempia sitten odotellessa~
    ♥Elisa

    VastaaPoista
  2. Hehehe~ Niin, vihdoinkin jotain raporttia täältäkin, ei täällä nyt ihan niin tylsää oo ollu ettei oo mitää kerrottavaa. XD Yyh, pitäs muka jaksaa päivittää vielä kahen kuukauden asiat...

    VastaaPoista